Keresés ebben a blogban

2012. április 20., péntek

Két éve történt a világ legnagyobb olajszennyezése


2010. április 20-án az amerikai Transocean Ltd. olajkitermeléssel foglalkozó vállalat vezetői megérkeztek a Deepwater Horizon nevű tengeri fúrótoronyra, hogy megünnepeljék, addigra már 7 éve komolyabb baleset nélkül folytatott tevékenységüket az olajkitermelésben[1]. Pár órával később a fúrótornyon robbanás történt és lángba boruló létesítményen 11 ember lelte halálát.

A dél-koreai Hyundai Heavy Industries által 2001-ben befejezett fúrótornyot a British Petroleum lízingelte a Transoceantől. A Deepwater Horizon fúrófejét a BP olyan kitörés gátlóval látta el, amelyet nem lehetett távirányítással leállítani vészhelyzet esetén[2], a fúrótorony pedig nem rendelkezett korszerű evakuáló berendezéssel sem. A hiányosságok végzetesnek bizonyultak[3]. Mivel a BP fúrótornyain végzett vizsgálatok már kilenc évvel korábban alapvető hiányosságokat és szabálysértéseket fedtek fel, az illetékes felügyeleti hatóságok felelőssége is felmerülhet a balesettel kapcsolatban. A Deepwater Horizonon, a baleset előtt egy héttel befejeződött, több mint tíz napig tartó, vizsgálatok 26 esetben állapították meg egyes elemek és berendezések rossz állapotát[4]. A vizsgálat eredményei következmények nélkül maradtak.

2010. április 10-én este 10 óra előtt négy perccel tűz ütött ki a fúrótornyon, amelyen akkor 126 fős személyzet tartózkodott[5]. A kitörésgátló meghibásodása következtében a nyomás felszökött, a fúrótorony rázkódni kezdett. A fúrótorony pilléreinél feltörő és szétterülő metángáz begyulladása okozta a robbanást. A fúrótorony ezt követően lángba borult, majd több mint egy napig égett, mielőtt április 22-én elsüllyedt a tengerben. A fúrótoronyról 115 embert sikerült kimenteni, 11 emberen pedig már nem tudtak segíteni. Az első napokban az Egyesült Államok parti őrsége és a vállalat részéről az olajszivárgás tényét is igyekezték cáfolni. Mikor erre már nem volt módjuk az fekete arany szivárgásának mértékét verbálisan próbálták kisebbíteni, miután azt fizikálisan, vagyis a csőcsonk lezárásával nem tudták megtenni. A művelet három hónap után mégis sikerrel járt és immár nem ömlött tovább az olaj a tengerbe. A robbanást követő órákban több tízezer köbméternyi nyersolaj szivároghatott a tengerbe. A hivatalos becslések a robbanást követően átlagosan napi 9 900 köbméternyi olajnak a tengerbe ömlésével számoltak. A szivárgás mértéke június 15-ére, amikor sikerült végre lezárni a csővezetéket, mintegy 8 400 köbméternyire csökkent naponta, ahogyan a szénhidrogént tápláló ömlengők fokozatosan kimerültek[6]. Az olajszennyezés elől amennyire lehetett, sikerült megvédeni a partokat és a Mississippi deltáját. Minden erőfeszítés ellenére azonban a tengervíz, a tengerpart és a tengerfenék iszapja így is hatalmas területen szennyeződött be olajjal. A Deepwater Horizon által okozott ökológiai katasztrófa az eddigi legnagyobb olajszennyezés volt a világon.

Kép forrása: http://www.boston.com/bigpicture/2011/04/gulf_oil_spill_one_year_later.html

A végső vizsgálatok a betonozás során elkövetett hiányosságokban látták a fúrótorony felrobbanásának fő okát[7]. A BP a vizsgálat eredményén felbátorodva 2012 január elején beperelte a Halliburtont, hogy visszaszerezze a takarítási és helyreállítási munkálatokért kifizetett mintegy 34 milliárd dolláros kiadásait[8]. A tanulság talán az lehet, hogy az ellenőrző hatóságoknak határozottabban és szigorúbban kellene fellépniük. Még ha a vizsgálat, vagy a per a Halliburtonre hárítja is a végső felelősséget, 2010 áprilisában elegendő hibát találtak ahhoz, hogy a kitermelést le lehessen állítani. A hiányosságok kijavítása, és egy újabb ellenőrzés során fény derülhetett volna a betonozási, illetve esetleges további hibákra is. A hatóságok határozottabb fellépése 2010 áprilisának közepén, az emberi életek és a természeti értékek megvédésén túl hatalmas veszteségtől és költségektől kímélte volna meg a BP-t és az Egyesült Államokat egyaránt. A BP a veszteségét azonban a Halliburtonnal szembeni kártérítési per révén minimalizálni tudja. A BP felelőtlensége ellenére tehát nem szenved komoly anyagi hátrányt, így nem kell drasztikus következtetéseket levonnia a biztonságra vonatkozóan, ahogyan azt eddig sem tette. Továbbra se higgyünk tehát Bob Dudley vezérigazgatónak, a BP weboldalán tett részvénynyilvánításba burkolt reklámszlogenjének[9].


[1] A Wall Street Journal 2010. május 10-én megjelent cikkében, a Minerals Management Service adataira hivatkozva arra hívta fel a figyelmet, hogy 2008 és 2010 között a Mexikói-öbölben történt olajfúró torony balesetek 73 százalékáért a Transocean volt a felelős. Forrás: http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704307804575234471807539054.html Letöltés: 2012. 04. 20.
[2] A BP által használt kitörésgátlók harmadáról már 2001-ben megállapították, hogy nem felelnek meg az előírásoknak, valamint, hogy a vállalat rendszeresen megszegte a karbantartási és biztonsági előírásokat. Forrás: Bakan, Joel: the Corporation. Beteges hajsza a pénz és a hatalom után. Független Média Kiadó, Budapest, 2005., 89-93.
[3] A baleset okairól szóló 2010. szeptember 8-án, a BP által kiadott első jelentés szerint, több cég, (köztük maga a BP) által elkövetett mulasztások és hiányosságok együttesen vezettek a robbanáshoz. Forrás: http://www.bp.com/liveassets/bp_internet/globalbp/globalbp_uk_english/incident_response/STAGING/local_assets/downloads_pdfs/Deepwater_Horizon_Accident_Investigation_Report_Executive_summary.pdf Letöltés: 2012. 04. 20.
[4] http://www.nytimes.com/2010/07/24/us/24hearings.html?_r=4&pagewanted=2 Letöltés: 2012. 04. 20.
[5] http://en.wikipedia.org/wiki/Deepwater_Horizon_explosion Letöltés: 2012. 04. 20.
[6] http://www.nytimes.com/2010/08/03/us/03spill.html?_r=1&fta=y Letöltés: 2012. 04. 20.
[7] http://www.boemre.gov/ooc/press/2011/press0914.htm
[8] http://www.guardian.co.uk/business/2012/jan/03/bp-sues-halliburton-over-deepwater
[9] Today marks the second anniversary of the Deepwater Horizon accident in the Gulf of Mexico. Eleven people died on April 20, 2010 and at BP our thoughts are with their families, friends and colleagues. We deeply regret the loss of their lives and we are continuing to take action to meet our commitments to the Gulf of Mexico community and to implement what we have learned worldwide. Today I have asked all of BP's people to remember the colleagues who died and to take a moment to remind ourselves of why we are continuing to work to make our company safer and stronger for the years ahead.
Bob Dudley, Group Chief Executive, BP
Forrás: http://www.bp.com/bodycopyarticle.do?categoryId=1&contentId=7052055 Letöltés: 2012. 04. 20.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése