2010. április 20-án az amerikai Transocean
Ltd. olajkitermeléssel foglalkozó vállalat vezetői megérkeztek a Deepwater Horizon
nevű tengeri fúrótoronyra, hogy megünnepeljék, addigra már 7 éve komolyabb
baleset nélkül folytatott tevékenységüket az olajkitermelésben[1].
Pár órával később a fúrótornyon robbanás történt és lángba boruló létesítményen
11 ember lelte halálát.
A dél-koreai
Hyundai Heavy Industries által 2001-ben befejezett fúrótornyot a British
Petroleum lízingelte a Transoceantől. A Deepwater Horizon fúrófejét a BP olyan
kitörés gátlóval látta el, amelyet nem lehetett távirányítással leállítani
vészhelyzet esetén[2],
a fúrótorony pedig nem rendelkezett korszerű evakuáló berendezéssel sem. A
hiányosságok végzetesnek bizonyultak[3]. Mivel a BP fúrótornyain
végzett vizsgálatok már kilenc évvel korábban alapvető hiányosságokat és
szabálysértéseket fedtek fel, az illetékes felügyeleti hatóságok felelőssége is
felmerülhet a balesettel kapcsolatban. A Deepwater Horizonon, a baleset előtt
egy héttel befejeződött, több mint tíz napig tartó, vizsgálatok 26 esetben
állapították meg egyes elemek és berendezések rossz állapotát[4]. A vizsgálat eredményei
következmények nélkül maradtak.
2010. április
10-én este 10 óra előtt négy perccel tűz ütött ki a fúrótornyon, amelyen akkor
126 fős személyzet tartózkodott[5]. A kitörésgátló
meghibásodása következtében a nyomás felszökött, a fúrótorony rázkódni kezdett.
A fúrótorony pilléreinél feltörő és szétterülő metángáz begyulladása okozta a
robbanást. A fúrótorony ezt követően lángba borult, majd több mint egy napig
égett, mielőtt április 22-én elsüllyedt a tengerben. A fúrótoronyról 115 embert
sikerült kimenteni, 11 emberen pedig már nem tudtak segíteni. Az első napokban
az Egyesült Államok parti őrsége és a vállalat részéről az olajszivárgás tényét
is igyekezték cáfolni. Mikor erre már nem volt módjuk az fekete arany szivárgásának
mértékét verbálisan próbálták kisebbíteni, miután azt fizikálisan, vagyis a
csőcsonk lezárásával nem tudták megtenni. A művelet három hónap után mégis
sikerrel járt és immár nem ömlött tovább az olaj a tengerbe. A robbanást követő
órákban több tízezer köbméternyi nyersolaj szivároghatott a tengerbe. A
hivatalos becslések a robbanást követően átlagosan napi 9 900 köbméternyi
olajnak a tengerbe ömlésével számoltak. A szivárgás mértéke június 15-ére,
amikor sikerült végre lezárni a csővezetéket, mintegy 8 400 köbméternyire
csökkent naponta, ahogyan a szénhidrogént tápláló ömlengők fokozatosan kimerültek[6]. Az olajszennyezés elől amennyire
lehetett, sikerült megvédeni a partokat és a Mississippi deltáját. Minden
erőfeszítés ellenére azonban a tengervíz, a tengerpart és a tengerfenék iszapja
így is hatalmas területen szennyeződött be olajjal. A Deepwater Horizon által
okozott ökológiai katasztrófa az eddigi legnagyobb olajszennyezés volt a
világon.
Kép forrása: http://www.boston.com/bigpicture/2011/04/gulf_oil_spill_one_year_later.html
A végső
vizsgálatok a betonozás során elkövetett hiányosságokban látták a fúrótorony
felrobbanásának fő okát[7]. A BP a vizsgálat
eredményén felbátorodva 2012 január elején beperelte a Halliburtont, hogy
visszaszerezze a takarítási és helyreállítási munkálatokért kifizetett mintegy
34 milliárd dolláros kiadásait[8]. A tanulság talán az
lehet, hogy az ellenőrző hatóságoknak határozottabban és szigorúbban kellene
fellépniük. Még ha a vizsgálat, vagy a per a Halliburtonre hárítja is a végső
felelősséget, 2010 áprilisában elegendő hibát találtak ahhoz, hogy a
kitermelést le lehessen állítani. A hiányosságok kijavítása, és egy újabb
ellenőrzés során fény derülhetett volna a betonozási, illetve esetleges további
hibákra is. A hatóságok határozottabb fellépése 2010 áprilisának közepén, az
emberi életek és a természeti értékek megvédésén túl hatalmas veszteségtől és
költségektől kímélte volna meg a BP-t és az Egyesült Államokat egyaránt. A BP a
veszteségét azonban a Halliburtonnal szembeni kártérítési per révén
minimalizálni tudja. A BP felelőtlensége ellenére tehát nem szenved komoly
anyagi hátrányt, így nem kell drasztikus következtetéseket levonnia a
biztonságra vonatkozóan, ahogyan azt eddig sem tette. Továbbra se higgyünk
tehát Bob Dudley vezérigazgatónak, a BP weboldalán tett részvénynyilvánításba
burkolt reklámszlogenjének[9].
[1] A Wall Street Journal
2010. május 10-én megjelent cikkében, a Minerals Management Service adataira
hivatkozva arra hívta fel a figyelmet, hogy 2008 és 2010 között a
Mexikói-öbölben történt olajfúró torony balesetek 73 százalékáért a Transocean
volt a felelős. Forrás: http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704307804575234471807539054.html
Letöltés: 2012. 04. 20.
[2] A BP által használt
kitörésgátlók harmadáról már 2001-ben megállapították, hogy nem felelnek meg az
előírásoknak, valamint, hogy a vállalat rendszeresen megszegte a karbantartási
és biztonsági előírásokat. Forrás: Bakan, Joel: the Corporation. Beteges hajsza
a pénz és a hatalom után. Független Média Kiadó, Budapest, 2005., 89-93.
[3]
A baleset okairól szóló 2010. szeptember 8-án, a BP által kiadott első jelentés
szerint, több cég, (köztük maga a BP) által elkövetett mulasztások és
hiányosságok együttesen vezettek a robbanáshoz. Forrás: http://www.bp.com/liveassets/bp_internet/globalbp/globalbp_uk_english/incident_response/STAGING/local_assets/downloads_pdfs/Deepwater_Horizon_Accident_Investigation_Report_Executive_summary.pdf
Letöltés: 2012. 04. 20.
[4] http://www.nytimes.com/2010/07/24/us/24hearings.html?_r=4&pagewanted=2
Letöltés: 2012. 04. 20.
[5] http://en.wikipedia.org/wiki/Deepwater_Horizon_explosion
Letöltés: 2012. 04. 20.
[6] http://www.nytimes.com/2010/08/03/us/03spill.html?_r=1&fta=y
Letöltés: 2012. 04. 20.
[7]
http://www.boemre.gov/ooc/press/2011/press0914.htm
[8]
http://www.guardian.co.uk/business/2012/jan/03/bp-sues-halliburton-over-deepwater
[9] Today marks the second
anniversary of the Deepwater Horizon accident in the Gulf of Mexico. Eleven
people died on April 20, 2010 and at BP our thoughts are with their families,
friends and colleagues. We deeply regret the loss of their lives and we are continuing
to take action to meet our commitments to the Gulf of Mexico community and to
implement what we have learned worldwide. Today I have asked all of BP's people
to remember the colleagues who died and to take a moment to remind ourselves of
why we are continuing to work to make our company safer and stronger for the
years ahead.
Bob Dudley, Group Chief
Executive, BP
Forrás: http://www.bp.com/bodycopyarticle.do?categoryId=1&contentId=7052055
Letöltés: 2012. 04. 20.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése