Az alábbi bejegyzés a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának történelem szakán 2010-ben, Az 1948-49-es berlini blokád és légihíd korabeli német sajtó alapján címen leadott szakdolgozatom egy részlete.
Valutareformok és a berlini
blokád kialakítása
Nyugat-német és
kelet-német pénzreform
Az 1924 óta hivatalos állami
fizetőeszközként funkcionáló birodalmi márka (Reichsmark) a háború után
elszabaduló infláció következtében elértéktelenedett, miután arra többé nem
volt gazdasági fedezet, és mert az emberek sem „bíztak” a régi pénzben. A
feketepiacon virágzott a barterkereskedelem, sokan cigarettával fizettek a
különféle árucikkekért.
Június 15-én Frankfurt an Main,
akkor éppen IG-Hochhausnak nevezett épületének 130-as számú szobájában, szűk
körben tartották konferenciájukat Pierre Koenig, Lucius D. Clay és Brian
Robertson tábornokok[1].
A valutareform amerikai megvalósítási tervével kapcsolatos ellenvéleményüknek,
Gerd Bucerius sajtótájékoztatója óta egyre hangosabban adtak hangot a német
szakemberek. Arra hivatkozva, hogy egy közös német javaslatot szeretne
meghallgatni, Clay tábornok a következő napra halasztotta a tárgyalást. Másnap
délután egy óra körül, egy félórás megbeszélést követően a tábornokok átvették
az előző éjszaka folyamán egységesített német valutareform-javaslatot. Az új
német nemzeti valuta bevezetéséről végül június 18-án rendeletben döntöttek. Az
USA-ban kinyomtatott új bankjegyek[2]
forgalomba hozatalára és ezzel egy időben a birodalmi márka bankjegyeinek
érvénytelenítésére 1948. június 20-án került sor Németország nyugati
megszállási övezeteiben. Az új fizetőeszköz bevezetésére 48 órás határidőt
szabtak, erre az időre a bankokat és az üzleteket, az élelmiszerboltok és a
gyógyszertárak kivételével zárva kellett tartani. Minden állampolgár alanyi
jogon kapott 40 márkát az új fizetőeszköz bevezetésekor[3].
A bevont birodalmi márkát nagyjából tíz az egyhez arányban válthatták át az új
márkára. Az 1945. május 9-e után
befizetett betéteket öt az egy arányban fizették ki német márkában.
1948. június 22-én délután négy
órakor a Szövetséges Ellenőrző Tanács épületében kezdetét vette a pénzügyi
helyzet rendezéséről tartott konferencia Németország négy katonai megszálló
hatalma között[4]. Az
ülés este fél tizenegykor eredménytelenül ért véget. Június 22-én este Vaszilij
Danilovics Szokolovszkij tábornok, a németországi szovjet katonai
adminisztráció (SMAD) legfelsőbb vezetője írásban közölte Lucius D. Clay
amerikai tábornokkal, Brian Robertson brit tábornokkal, valamint Charles Jean
Roger Noiret francia tábornokkal, hogy politikai és morális megfontolásból nem
tartja elképzelhetőnek, hogy külön pénzreformot hajtsanak végre Berlin
szovjetek által ellenőrzött szektoraiban. A nyugati szektorok katonai
vezetőivel tudatta, hogy a szovjetek a pénzreformot a birodalmi márka
felülbélyegzésével fogják megkezdeni Kelet-Berlinben és egész Berlinben, ezért
abban reménykedik, hogy a nyugati szektorok katonai vezetői nem fogják
hátráltatni saját szektoraikban parancsa végrehajtását. Szokolovszkij tábornok
felszólítására reagálva Frank Howley ezredes, Berlin amerikai parancsnoka arra
hívta fel a figyelmet, hogy Berlin amerikai szektorában csakis a Clay
tábornoktól kapott parancsok végrehajtása számít jogosnak. Vaszilij Danilovics
Szokolovszkij tábornoknak tehát pontosan ugyanakkora és semmivel sem több joga
van Berlinben, mint Lucius D. Clay tábornoknak, Brian Robertsonnak, vagy Pierre
Koenignek és a négy katonai kormányzó közül egyiknek sincs joga egész Berlinre
vonatkozóan döntéseket hoznia[5].
Berlin katonai parancsnokai illetve szakértőik nyilván mindannyian egyformán
tisztában voltak azzal, hogy meddig terjed hatáskörük és, hogy egyikük
hatásköre sem nagyobb a másikénál. Miután azonban ez az elméleti hatásköri
egyenlőség nem egyezett meg a tényleges hatalommal, a szovjet katonai vezetés,
Berlin háború után kialakult geopolitikai helyzetére alapozva, kísérelte meg
Nyugat-Berlin katonai parancsnokait meghátrálásra késztetni. E szándék a
szovjet katonai igazgatás pénzügyi főnöksége vezetőjének, Pavel Maletinnek
interjújából is kiderült. A diplomata utópisztikusnak nevezte és a
pénzforgalomra károsnak tartotta azon szándékokat, melyek Berlinben két
különböző pénznemet kívánnak fenntartani. Véleménye szerint a két külön pénznem
komoly gazdasági nehézségeket idézne elő Berlinben, illetve a keleti zónában,
ezért mivel a német főváros a szovjet zónában fekszik, számára semmilyen egyéb
érvényes fizetőeszköz nem adható, mint a keleti zónában érvényes valuta[6].
Nyugat-Berlin szövetséges katonai
kormányzatainak június 23-ai döntése alapján az új német márkát a német főváros
szövetségesek által megszállt három nyugati szektorában is bevezették. Június
25-én és 26-án reggel héttől este tíz óráig Nyugat-Berlin lakói fejkvótaként 60
birodalmi márkát válthattak át 60 német márkára személyi igazolványuk
bemutatásával a lakókörzetükhöz tartozó beváltóhelyeken[7].
A birodalmi márka érméi névértékük egy tizedének értékében egyelőre továbbra is
forgalomban maradtak. Június 23-án Edward Riou Benson dandártábornok, Berlin
brit szektorának parancsnoka bejelentette, hogy a birodalmi márka beváltása a
német fővárosban, június 25-én reggel 7 órakor, Berlin brit katonai ellenőrzés
alatt álló szektorában kezdődik meg[8].
A Nyugat-Berlinben forgalomba hozott német márka bankjegyeit egy „B” betűvel
jelölték meg (B-Mark). Június 25-én a berlini feketepiacon 15 kelet-német
márkáért adtak egy német márkát[9].
A német márka nyugat-német területeken való bevezetésével a keleti területeken
használatban maradt birodalmi márka egy nap alatt szinte teljesen elértéktelenedett.
1948. június 23-án a szovjet
katonai adminisztráció elfogadta a 111-es számú parancsot[10],
melynek értelmében, szükségintézkedésként azonnali hatállyal (június 24-étől) a
birodalmi márka bankjegyeit, legfeljebb 70 birodalmi márka értékben,
felülbélyegzett birodalmi bankjegyekre cserélték az általuk felügyelt német
területeken és Kelet-Berlinben. Az emberek ezeket a bankjegyeket
„Klebemark”-nak nevezték el, mivel csak akkor kaphatott kézhez ilyen
fizetőeszközt az ember, ha a beváltandó birodalmi márka eredetét igazolni
tudta. Június 24-én reggel 10 órától Kelet-Berlin szovjet katonák által ellenőrzött
kerületeiben, több mint 1300 kifizetőhelyen cserélték le a birodalmi német
márka bankjegyeit[11].
A Berliner Zeitung 1948. június 26-ai
számának hatodik oldalán található cikk[12]
a Berlin keleti felében végrehajtott pénzreform második napjáról számolt be.
Mivel a birodalmi márkának a szovjetek által Berlinben végrehajtott reformja a
főváros teljes területére szóló hatállyal lett meghirdetve, a pénzbeváltás
idején Berlin nyugati szektoraiból óriási tömegben indultak meg az emberek a
földalatti vasút, a városi vasút és a villamosok ritkított járataival a város
keleti szektorainak pénzváltóhelyei felé, hogy beválthassák birodalmi
márkájukat. A birodalmi márka beváltása a német főváros szovjetek által
ellenőrzött szektoraiban 1948. június 29-én ért véget. 1948. július 24-étől
csak az ilyen, felülbélyegzett márkákat lehetett Németország szovjet
megszállási övezeteiben, illetve Kelet-Berlinben kelet-német márkára váltatni.
A korábbi birodalmi márka bankjegyei június 26-ától már érvénytelennek
számítottak. Berlin keleti szektoraiban a birodalmi érmék továbbra is régi
névértékükön maradtak forgalomban. A német valuta reformja volt az, ami
közvetetten kiváltotta Nyugat-Berlin blokádját, mert a szovjet vezetés
ragaszkodott hozzá, hogy a német fővárosban a pénzreform szovjet parancs
alapján, egységesen valósuljon meg. Június 23-án Berlinben a négyhatalmi tanács
ülésén a szovjet szakértő, Pavel Maletin kijelentette, hogy a szovjetek által
foganatosított gazdasági és adminisztratív intézkedések célja az egységes
fizetőeszköz bevezetésének kikényszerítése Berlinben. A Nyugat-Berlin és
Németország nyugati zónái közti áruforgalom elvágásával a szovjet vezetés
legfőbb célja végső soron a fővárosnak teljes mértékben a keleti szektortól
való gazdasági függésbe vonása volt. A szovjetek által finanszírozott Berliner Zeitung a pénzreformot
követően, a témával kapcsolatos cikkeiben a Berlin nyugati szektoraiban
forgalomba hozott német márkáról, mint az ott bevezetett második
fizetőeszközről beszélt[13].
Ezekből az egy-két szavas, ám nagyon fontos eltérésekből lehet könnyen
megérteni, hogy a nagyhatalmak közti tárgyalások miért nem vezethettek
eredményre. Miután tudomást szereztek arról, hogy a nyugati hatalmak Berlin
általuk ellenőrzött szektoraiban be fogják vezetni a nyugat-német valutát, a
szovjetek azonnali hatállyal, ezáltal a nyugat-berlini valutareformot
megelőzvén, vitték végbe egész Berlinre vonatkozólag, saját - közgazdasági
értelemben csak nagy jóindulattal - pénzreformnak nevezett intézkedéseiket. A
szovjet katonai vezetésnek nem volt joga Berlin egész lakosságára kiterjedően
végrehajtani a birodalmi márka lecserélését, ám erről nem vettek tudomást. A
szovjetek álláspontja szerint a szövetségesek azzal, hogy egy második hivatalos
fizetőeszközt is bevezettek Berlinben, megsemmisítették egy működőképes
négyhatalmi katonai igazgatási együttműködés alapjait a német fővárosban.
Kalinyin ezredes, a berlini parancsnokság szovjet szekciójának vezetője, a
szovjet katonai parancsnokok megbízásainak eleget téve kijelentette, hogy a
továbbiakban nem vesz részt a szövetséges katonai parancsnokok bizottságának
ülésein[14].
Nyugat-Berlin blokádjának
kiépítése
1948. június 23-án este, a
Zschornewitz erőmű szovjet parancsra történt leállításával, Nyugat-Berlin áram
nélkül maradt[15]. Az
első áramkorlátozások június 24-én reggel fél héttől, Berlin amerikai
szektorában kezdődtek meg, majd a következő órákban a főváros másik két nyugati
szektorában is sort kellett rájuk keríteni. A következő napokban az
áramkimaradások Berlin nyugati szektoraiban reggel 6 órától este 11-ig
tartottak. Rudolf Wissel, Bewag igazgató beszámolója szerint Charlottenburg,
Moadit, Spandau, Schöneberg, Unterspree, Stieglitz és Wilmersdorf kisebb
erőművei mindössze 75 000 – 95 000 kilowatt áramot voltak képesek
kitermelni, ami csak a létfontosságú üzemek energiaellátásához volt elegendő. A
napokban időközben újra üzemképessé vált Borsig erőművet a szénhiány miatt
viszont nem lehetett üzembe helyezni[16].
A hiányzó 50 000 - 60 000 kilowatt közötti energiamennyiséget a
klingenbergi és a rummelsburgi nagy erőművekből fedezték. A szovjet megszállási
övezetben található két nagy erőmű együttes kapacitását, a maximális kb.
199 000 kilowattról, 110 000 kilowattra korlátozták a szovjet
hatóságok. A rummelsburgi erőmű széntartalékai szűk egy hétre voltak
elegendőek, a klingenbergi erőmű tartalékai, pedig nagyjából harminc napra.
Június 22-e óta azonban nem érkezett szénszállítmány az erőművekbe[17].
A szénszállító vonatok Helmstedt és Hannover között várakoztak. A szovjet
katonai parancsnokságon június 23-án délután meghozott döntés értelmében a
keleti szektorokból nem engedélyezték elektromos áram szállítását Berlin
nyugati szektorai számára. A leállást a szovjet hatóságok eleinte
nyersanyaghiánnyal indokolták, majd június 24-én a Radio Berlinben elhangzott
nyilatkozat arról szólt, hogy a bielefeldi Golpa erőműben meghibásodásokat
találtak, melyeket még nem sikerült kijavítani. Berlin vízellátása biztosított
maradt, miután a berlini vízművek ellátó üzemei a nyugati szektorokban voltak
találhatóak, a vízpumpákat pedig dízelolajjal, vagy gőzzel is üzemeltetni
tudták. A 87 vízpumpából azonban 31 egyelőre kiesett, így az embereknek ismét
használniuk kellett a közkutakat is[18].
A gázellátás szintén biztosítva maradt Nyugat-Berlin számára, a Gasag által
birtokolt széntartalékokkal (kb. 83 000 tonna) a főváros gázellátását 40
napig zavartalanul biztosítani lehetett[19].
A Berlin nyugati szektoraiban lévő kórházak, illetve a létfenntartáshoz
szükséges üzemek raktáron levő szénkészlete hattól nyolc hétig lett volna képes
azok működését fedezni. Az előnyben részesített üzemek széntartalékai további
egy hónapra voltak elegendőek[20].
Az áramkimaradások miatt a Daimler-Benz nagyjából ötszáz embert foglalkoztató
marienfeldei üzeme egyelőre nyolc napos leállást jelentett be.
Németország szövetségesek által
ellenőrzött területei és Berlin között az áruforgalom június 24-én kora reggel
megszakadt[21]. A
Berlin-Marienborn vasúti útvonalat a szovjetek javítási munkálatokra hivatkozva
zárták le[22]. A
Berlin-Helmstedt vonalon sem engedtek több vasúti kocsit Berlinbe a szovjet
hatóságok, arra hivatkozva, hogy olyan sok áruszállító vasúti kocsi érkezett a
brit zónából a szovjet szektorba, hogy azokat előbb ki kell rakodni, mielőtt
újakat tudnának fogadni. Az autópályát Helmstedtnél lezárták a szovjet alakulatok.
Június 23-a szerda reggelén összesen 70, a nyugat-német területekről Németország
szovjetek által ellenőrzött szektora felé tartó postakocsit tartóztattak fel a
szovjet katonai hatóságok. Az amerikai állampolgárok ellátására naponta 70-75
gépen szállították az élelmiszert és egyéb ellátmányt a berlini Tempelhof
reptérre. A Royal Air Force is fokozta a légi forgalmat katonái ellátása
érdekében. A brit katonai hatóságok nyitott tehervagonokban szállították az
ellátmányt Berlinbe, melyeket a szovjet hatóságok könnyűszerrel ellenőrizni
tudtak, ezért ezek közül többet beengedtek Berlinbe, az amerikai vagonok
azonban lepecsételve szállították rakományukat és ezek ellenőrzését az amerikai
hatóságok nem engedélyezték a szovjet hatóságok számára. A Braunschweiger Zeitung június 24-ei beszámolója szerint az eltelt
24 órában, az addig nyugat-berliniek számára ellátmányt szállító, napi 18
szerelvény helyett mindössze hatot engedtek be a szovjet hatóságok a városba[23].
A Braunschweiger Zeitung tudósítói
arról számoltak be, hogy a kelet-német szektor határától Halberstadtig húzódó
mintegy 30-40 km-es szakaszon a teljes vasúti közlekedés szünetelt. A zóna
határának altenburgi szakaszán a szovjet határvadászok, a hohenganterni
térségben pedig az amerikai határőrök fordították vissza az ott átkelni
szándékozókat, egy háromszögben senki földjét alkotva ezzel. 1200 brit és
szovjet szektorokból érkező embert tartottak Helmstedtben. A niedersachseni
tartományi minisztérium és a Reichsbahn közötti tárgyalások eredményeként a
szovjet szektorból hazafelé tartó nyugat-német lakosok számára lakhelyükig
szóló menetjegyeket állítottak ki, melyek árát az utasoknak később kellett
visszatéríteni. Helmstedtnél az autópályán hosszú sorban várakozó, szovjet
szektorból elindult gépkocsivezetők számára kisebb összeget adtak nyugat-német
márkában, amiből fedezhették brit zónában való tartózkodásukat. A belvízi
hajóközlekedésre vonatkozóan a szovjet hatóságok hajlandóak voltak arra az
engedményre, hogy miután tíz teherhajó legénységétől elkobozták birodalmi
márkájukat, szabad továbbhaladást biztosítottak számukra a szovjet zónába[24].
A Braunschweiger Zeitung egy a Németország Szocialista Egységpártja (Sozialistische Einheitspartei Deutschlands
- SED) által délután négy órára szervezett tüntetésről számolt be,
mely során mintegy 500-an vonultak tehergépkocsikkal a berlini városháza elé[25].
A tüntetők elfoglalták az ülésterem tribünjét és megtöltötték az épület felső
szintjét, megakadályozva ezzel az ülésezés megkezdését. A demonstrálók egységes
berlini pénzreformot követeltek a tanácstól. Egy eredménytelen rendőri
felszólítást követően a teremőröknek némi ütlegelés közepette sikerült
kiszorítaniuk az ülésteremből a tüntetőket. Délután fél öt körül Otto
Grotewohl, a SED elnöke a városházához érkezett, a tömeg pedig beszédet várt
tőle, helyette azonban a SED küldöttje, Bach beszélt a tömeghez, akiket
maradásra szólított fel.
A Der Tagesspiegel június 25-én megjelent számának vezércikke Frank
L. Howley ezredesnek, Berlin amerikai szektora parancsnokának közleményét hozta
le. Howley kiállt a nyugati szektorokban végrehajtott pénzreform mellett,
hangsúlyozva, hogy az újonnan bevezetett pénz valódi értéket képvisel, ami a
német nép boldogulását, nem pedig egy idegen állam javára történő kisajátítást szolgálja.
Az amerikai ezredes a berliniektől bátorságot, kitartást és ésszerűséget kért
az átmeneti időszakban felmerülő nehézségek idejére. Howley a SED előző napi,
berlini városháza elé szervezett tüntetését, szégyenletesnek nevezte, mely
során gonosztevők garázdaságának következtében, demokratikusan megválasztott
városi elöljárókat, gengszterek bántalmaztak. A vezércikk végén Howley a
berliniek megnyugtatására tudatta, hogy a német főváros amerikaiak által
ellenőrzött szektoraiban rendelkezésre álló élelmiszerkészletek harminc napra
elegendőek és nem fogják hagyni, hogy a berlini lakosság éhezzen[26].
A Der Tagesspiegel június 25-ei
számának címlapján, Howley ezredes közleménye után Szokolovszkij tábornok
június 24-én a Radio Berlinben elhangzott beszédét is közölték. A berlini
polgárokhoz intézett beszédében az orosz tábornok jogszerűtlennek nevezte a
Németország nyugati megszállási övezeteiben, az amerikai, brit és francia
katonai hatóságok által, külön végrehajtott pénzreformot, melynek következtében
a szovjet megszállási övezetet és egész Berlint érvénytelenített pénz
árasztotta el, teljesen szétzilálva ezzel a gazdasági életet[27].
Június 25-ei vezércikkében a szovjetek által finanszírozott Berliner Zeitung szintén címlapon közli
a szovjet katonai igazgatás Radio Berlinben elhangzott felhívását[28].
Június 24-én a berlini szövetséges
parancsnokságon sorra kerülő nyilvános bizottsági ülés elmaradt, mert a szovjet
katonai igazgatás képviselője elfoglaltságra hivatkozva nem jelent meg[29].
Clay tábornok Heidelbergbe utazott az amerikai csapatok parancsnokaival
folytatandó megbeszélésre. A tábornok kijelentette, hogy az oroszok a háborún
kívül, semmilyen más módon nem fogják tudni kiűzni az amerikaiakat Berlinből.
Clay tábornok ugyanakkor nem hitt abban, hogy a szovjet vezetés alkalmasnak
tartaná az időt ahhoz, hogy háborút kezdjen. A tábornok ezért az általa szovjet
„blöffnek” tartott blokádot úgy akarta megtörni, hogy egy katonákkal ellátott,
ellátmányt szállító páncélozott vonatot indított volna el a szükséges
fogyasztási cikkekkel a Braunschweig-Helmstedt-Marienborn vonalon egészen
Nyugat-Berlinig[30]. A
katonák a tábornok elképzelése szerint tűzparancsot kaptak volna arra az
esetre, ha fel akarnák őket tartóztatni. Bár Clay tervét Washington hamar
elutasította és így a tábornok is elállt tőle, a páncélvonat tervvel
kapcsolatosan egy hónap múlva egy sajtótájékoztatón kérték ki a tábornok
véleményét, aki akkor azt már természetesen nem tarthatta megvalósíthatónak.
Június 24-én, a német márka Berlin
nyugati szektoraiban történő bevezetéséről szóló döntésre adott durva szovjet
reakcióra válaszként, a Németországot megszálló nyugati hatalmak meghozták a
döntést, hogy Nyugat-Berlin ellátását szükség esetén légi úton fogják
biztosítani. Nyugat-Berlin blokádjának kezdete után az Egyesült Államok
jelentős mértékben emelte a Berlinbe szállítandó CARE-csomagok számát, melyeket
légi úton juttattak el az elzárt szektorokba[31].
A szociáldemokrata berlini városi küldött, Otto Friedrich Bach a városi
küldöttek rendkívüli ülésén élesen kritizálta a szovjetek által Berlinben
folytatott politikát, mert az véleménye szerint a gazdaságosság elé helyezte a
propagandát[32].
A berlini SPD elnöke Franz Neumann
a szovjeteket és a német kommunistákat azzal vádolta, hogy Berlint el akarják
szigetelni, hogy kapitulációra késztethessék. Franz Neumann bejelentette, hogy
a kommunista vezetés e szándéka ellen az SPD egy héttel később nagytűntetést
fog szervezni. A mintegy 50 000 ember részvételével megtartott SPD által
szervezett tűntetést követően a szovjet hatóságok két, Berlin szovjetek által
ellenőrzött szektorain keresztül hazafelé tartó, az Associated Press amerikai
hírügynökségeknek dolgozó, német újságírót vettek őrizetbe szovjetellenes
propaganda vádjával. Az említett zsurnalisztákon kívül, a United Press
Jeepjével utazó, további négy személy tűnt el, akiket utoljára a szovjet
szektor irányába láttak elhajtani[33].
Az őrizetbe vett újságírókat harminc órányi fogva tartást követően szabadon
engedték az orosz hatóságok. Elfogatásukat azzal indokolták, hogy tilos Berlin
szovjet fennhatóság alatt álló szektorában amerikai járművekkel és kamerával
utazni[34].
Bevin brit külügyminiszter a
Berlinben kialakult helyzetet veszélyesnek nevezte a brit parlament
alsóházában. Kijelentette, hogy a britek a provokációk ellenére Berlinben
maradnak, és kifejezte azon örömét, hogy a berlini hatóságok és a lakosság a
helyzet ellenére nyugodt tudott maradni. Június 25-ére a brit kabinet immár
második különleges ülését hívták össze az elmúlt fél napban, ami már önmagában
is jelezte a helyzet komolyságát[35].
Június 25-én Berlin amerikai
katonai kormányzata bejelentette, hogy az olyan alapvető létszükséglethez
nélkülözhetetlen árukat, melyeket Berlin amerikai vagy brit katonai fennhatóság
alatt álló szektoraiban állítanak elő, repülőgépekkel szállítják el a Bizónia
területére. Fordított módon, ugyanígy kellett az alapvető szükségletekhez
nélkülözhetetlen árukat Berlinbe juttatni[36].
A német fővárosba indított szállító-repülőgépek számát napi százra emelték.
Június 26-ától megkezdték gyógyszerészeti készítmények légi úton történő
Berlinbe juttatását[37].
A betegek altatásához szükséges étert is légi úton kellett a nyugat-berlini
kórházak számára a városba juttatni. Az éter repülőgépekkel való szállítása
nagy elővigyázatosságot igényelt az anyag gyúlékonysága miatt[38].
A szovjet központi parancsnokság június 29-én ajánlatot tett arra vonatkozólag,
hogy Németország általuk ellenőrzött területeiről, (más árukért cserébe) havi
300 000 liternyire növelve a friss tej szállítmányokat, biztosítsa a
Berlin nyugati szektoraiban élő gyerekek tejjel való ellátását[39].
Az áram-olló
Forrás: Braunschweiger Zeitung - 1948. június 26.
2. o.
Június 26-án Curtis LeMay
altábornagy, az Európában állomásozó amerikai légierő parancsnoka parancsot
kapott rá, hogy légi úton szervezze meg Nyugat-Berlin ellátását. 1945. november
30-án a Szovjetunió és a Németország nyugati területeit megszálló országok
között megegyezés született arról, hogy a Nyugat-Berlinbe tartó repülésekhez
három légifolyosót biztosítanak a kelet-német légtérben. Ezen a három 35 km széles repülési
útvonalon keresztül kellett tehát megszervezni Berlin blokád alá került
szektorainak ellátását. Az északi folyosó Hamburgból, a középső Hannoverből, a
déli pedig Frankfurt am Mainból vezetett Berlinbe. Az első repülőgép 2000
méteres magasságban repült, majd kilométerekkel lemaradva 300 méterrel
alacsonyabban követte őt a második, míg több kilométerrel utána, ismét 2000
méteres magasságban szállva érkezett a harmadik gép. A középső folyosón tértek
vissza az északi és a déli légi útvonalakon Berlinbe érkező repülőgépek
nyugat-német területre[40].
Június 26-án Brian Robertson levelet intézett Szokolovszkij tábornokhoz,
melyben Berlin brit katonai megszállási övezetének vezetője a Berlinbe, illetve
onnan kifelé tartó közlekedés azonnali helyreállítását követelte orosz
kollégájától. Ugyanazon a napon Lucius D. Clay tábornok is hasonló kérést
intézett Szokolovszkijhoz. A szovjet hatóságok engedélyével egy húsz kocsiból
álló postavonat hagyhatta el Berlint június 26-án[41].
Ez volt az első vasúti szerelvény, mely a blokád bevezetése óta távozott
Nyugat-Berlinből, majd átlépte a brit megszállási övezet határát. A nap
folyamán a berlini Siemens-Művek üzemi bizottsága határozatban követelte a
szovjetek által bevezetett áram, illetve közlekedési korlátozások
megszűntetését[42].
Június 26-án este az amerikai katonai rendészet őrizetbe vette a Berlin
amerikai szektorán keresztülhajtó Szokolovszkij tábornokot, mert az őt szállító
jármű átlépte a maximálisan megengedett sebességet. Clay tábornok személyes
utasítására az orosz tábornokot fél órával később szabadon engedték[43].
Az apró incidenseken, inzultusokon,
tűntetéseken, áramkimaradásokon, a pénzreform miatti tömegen és a
pénzváltóhelyek előtt kígyózó sorokban várakozással töltött időn túl a
fegyveres erők csapatmozgásai is fokozták a feszültséget a német fővárosban. A
birodalmi márka beváltásának megkezdésével egy időben amerikai páncélos
járművek jelentek meg Berlin utcáin. A fokozott katonai figyelmet az amerikai
katonai vezetés azzal indokolta, hogy annak célja az esetlegesen kialakuló
nyugtalanság megakadályozása. Magánszemélyek arról is beszámoltak, hogy június
25-én 120 szovjet katonai tehergépjárművet számoltak meg Magdeburg és Berlin
között az autópályán, melyek mindegyike egy ágyút, vagy egy üteget vontatott a
főváros irányába[44].
Forrás: Der Tagesspiegel - 1949. március 13. 1. o.
Június 27-én Charlottenburgban több
mint 1200 alkalmazott részvételével tartott tűntetést a vasúti szakszervezet
Berlin blokádja ellen[45].
A kommunisták által a német márka bevezetése ellen tervezett tiltakozást
azonban ideiglenesen elhalasztották. A Szabad Német Szakszervezeti Szövetség
(Freier Deutscher Gewerkschaftsbund – FDGB) is elhalasztotta a tervezett
általános sztrájk kihirdetését. Június 27-én négy élelmiszert szállító uszály
kötött ki Berlinben, miközben húsz, néhány nappal korábban Hamburgból elindult
teherszállító hajót továbbra is feltartóztattak a szovjet hatóságok[46].
Június 23-a és 26-a között 23 élelmiszert szállító teherhajó szelte át a
berlini brit megszállási övezet határát[47].
Június 26-27-ének hétvégéjén már csak hét teherhajó érkezett Berlinbe, melyek
még június 21-e és 23-a között futottak ki Hamburg kikötőjéből, összesen több
mint 1200 tonnányi liszt rakománnyal[48].
Június 28-a után a szovjet hatóságok azonban, bár ezt hivatalosan nem
jelentették be, már nem engedtek tovább több teherhajót az Elbán Berlin felé[49].
Július elsejére már 34 teherhajó várakozott a wittenbergei ellenőrzőpontnál
arra, hogy áthaladási engedélyt kapjon.
Június 28-án két búzalisztet szállító hajó, valamint három krumplit
szállító vasúti szerelvény futott be Berlinbe Németország nyugati megszállási
területeiről[50].
Paul Füllsack, aki 1946 óta töltötte be a városi tanácsban a „Nagy-Berlin” élelmezéséért
felelős tanácsosi tisztséget, felhívta rá a figyelmet, hogy ezek a kedvezmények
azokra a szerelvényekre vonatkoztak, melyek már a Helmstedt-Berlin vasúti vonal
lezárása előtt úton voltak[51].
Az ekkor raktáron lévő cukor több mint egy hónapra volt elegendő, zsír pedig
kielégítő mennyiségben volt raktáron Berlin nyugati szektorai számára.
Június 27-én a háború befejezése
óta első alkalommal érkezett, a Berlin szovjet szektorában található,
klingenbergi és rummelsburgi erőművek ellátására kőszénszállítmány
Felső-Sziléziából. A vasárnapi napon nagyjából 1000 tonnányi szén érkezett
vasúton Berlinbe, június 29-én pedig újabb két vasúti szerelvény ugyanekkora
mennyiséggel. A szovjet hatóságok továbbra is fenn kívánták tartani a
Lengyelországból vasúti, illetve vízi úton történő szénszállítást a berlini
erőművek számára[52]. A
szovjet vezetőség saját magát kényszerítette ebbe a helyzetbe, miután nagyjából
nyolc nappal azelőtt leállították a Ruhr-vidékről Berlinbe érkező
szénszállítmányokat. A klingenbergi és rummelsburgi erőművek távvezetékei
Berlin brit és amerikai megszállási övezetein keresztül futottak. A
rummelsburgi erőmű tartalékai ekkorra szinte már teljesen kimerültek. A Berliner Zeitung 1948. június 26-ai
számának második oldalán található „Westmächte
kürzen Strom”című, „Transportverbot
der Briten führt zu schweren Schäden” alcímmel ellátott cikkének első
mondata egyértelműen Németország brit katonai hatóságaira próbálta hárítani a
Ruhr-vidékről érkező szénszállítmányok leállításáért a felelősséget[53].
A szovjet propaganda egyik érdekes módszerével találkozhatott a cikk olvasója.
Az idézett mondat bár nem állított valótlant, mindössze azt felejtette el
megemlíteni, hogy a vasúti szénszállítmányok, ha nem állíttatták volna le őket,
Nyugat-Berlin szovjet blokádja miatt akkor sem juthattak volna el
Nyugat-Berlinbe. Az említett alatt található „Störung des Interzonenhandels” című, „Rigoroser Eingriff der westlichen Besatzungsmächte” alcímű cikk[54],
szintén ugyanilyen egyoldalú tájékoztatással, a nyugati megszálló hatalmakat
tette felelőssé a Németország nyugati és keleti zónái közti áruforgalom
megszűntetéséért. Könnyen belátható azonban, hogy semmilyen józan politikai
vagy gazdasági megfontolás nem tehette indokoltá, hogy a nyugati nagyhatalmak
saját megszállási övezeteikből továbbra is folytassák a keleti zóna havonta
300 000 tonna szénnel, valamint 30 000 tonna acéllal és egyéb
termékekkel való ellátását, miközben ugyanezt a saját fennhatóságuk alatt álló
berlini területeik esetében nem tehették meg. Ekkorra már nagyjából
16 000, brit megszállási övezetből származó vagont tartottak vissza az
ország keleti megszállási területein[55].
Berlin nyugati szektorainak áramszünetei miatt, június 28-án Berlin egyes
keleti szektoraiban is lekapcsolták a gázszolgáltatást, ennek következtében
Babelsbergben is, ahol a szovjet katonatisztek, így Vaszilij Szokolovszkij
katonai kormányzó is laktak, gáz nélkül maradtak[56].
A szovjet tábornok tehát éppen az általa elrendelt blokádintézkedések következtében sürgősen költözködni volt kénytelen[57].
Június 28-án a berlini tanács azzal
zárta ülését, hogy jegyzéket fog intézni az ENSZ-hez, melyben a berlini
kérdéssel kapcsolatos állásfoglalásra fogják kérni a szervezetet[58].
Este két-három hetes tartózkodásra Berlinbe érkezett William Draper amerikai
hadügyminiszter, valamint Wedemeyer főhadnagy, a katonai tervezési részleg
vezetője.
Forrás: Der Spiegel - 1948. július 31. 2. o.
A légihíd kiépítése és
Berlin a blokád első szakaszában
1948 júniusa: a légihíd
első napjai, a szövetséges parancsnokság felbomlása
1948. június 28-án reggel hat
órakor Wunstorfból szállt fel az első Dakota repülőgép a Nos 53 és Nos 77-es
kötelékekből, melyek az előző nap folyamán érkeztek meg a város repülőterére.
Ezzel kezdetét vette a britek „Knicker” elnevezésű hadművelete, melynek célja
Nyugat-Berlin brit csapatainak levegőből való ellátása volt. A Der Tagesspiegel 1948. június 29-ei
számának címoldalán közölte[59],
hogy Berlin nyugati szektorainak teljes ellátása rövid időn belül légi úton
megvalósítható lesz. Az Egyesült Államok hadügyminisztériumának döntése
értelmében harminc-negyven, hét tonna teherbírású szállítógépet bocsátottak a
németországi amerikai katonai kormányzat szolgálatára Berlin légihídon
keresztül történő ellátásához[60].
Két órával azután, hogy Clay tábornok szállítógépeket kért Washingtontól, az
első gépek már fel is szálltak alaszkai és nyugat-indiai támaszpontjaikról.
Minden gépnek legkevesebb kétszer-háromszor kellett naponta németországi
bázisáról Berlinbe, illetve onnan visszarepülnie ahhoz, hogy ily módon a város
ellátásához szükséges élelmiszert el tudják szállítani. Nyolc percenként szállt
le egy amerikai gép Berlin Tempelhof, húsz percenként pedig egy brit gép Gatow
reptereire[61]. A
lichtenradei, amerikai és a jungfernheidei, francia felügyelet alatt álló
légikikötőket, csak vészhelyzet esetén vették igénybe[62].
Június 29-éig Nyugat-Berlin légi úton történő ellátását az amerikai légierőnek
nagyjából 100 Douglas DC-3-as segítségével kellett megoldania, melyek
teherbírása nem volt több két és fél tonnánál. Június 29-ének délutánjára
megérkeztek a 39 gépből álló kötelék első négymotoros Douglas C-54 Skymaster
teherszállító gépei Berlinbe. A Skymaster repülőgép 1942-ben állt az amerikai
hadsereg szolgálatába, mint személyszállító katonai repülőgép, mellyel eleinte
26, később 50 személy szállítására volt lehetőség. A Skymasterek a háború alatt
az amerikai hadsereg első számú nagy hatótávolságú szállítógépei voltak. A
Skymaster gépek egyenként majd 10 tonnányi rakományt voltak képesek légi úton
Berlinbe juttatni. Később további négymotoros szállítógép kötelékeket vetettek
be a német főváros ellátására. Berlin brit szektorának támogatására egy
katonákból és RAF-szakértőkből álló közös stábot állított fel a brit katonai
kormányzat. A brit katonai vezetés fokozta a főváros brit szektorának
ellátására Hannoverből induló repüléseket. A wiesbadeni katonai repteret a
frankfurti Rajna-Majna (Rhein-Main) reptér tehermentesítése érdekében
állították a légihíd szolgálatába[63].
Az amerikai légierő wiesbadeni főhadiszállását irányító Josef Smith
dandártábornok alatt szolgáló pilótáknak tehát szintén sok dolga akadt. W. F.
Shotwell hadnagy például 48 óra alatt hatszor repülte le a Wiesbaden-Berlin
útvonalat[64]. A
frankfurti repülőtértől Berlinig valamivel több, mint két óráig tartott a
repülőút. A repülőgépek a visszaúton eleinte az Egyesült Államokba címzett
ládákat, hazatérő amerikaiak csomagjait, vagy például frankfurti irodák számára
bútorokat szállítottak[65].
C-47-esek (DC-3-asok) kirakodása a Tempelhof reptéren.
Forrás: http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?148774-Airport-Berlin-Tempelhof-closed-for-ever
Skymaster C-54-esek. Forrás:
http://www.aufbau-ffm.de/serie/Teil17-20/teil18.html
Június 29-én, brit hivatalos
források beszámolói alapján, 25 brit szállítógép szállt le Gatow repülőterén[66].
A rossz idő ellenére is több mint 90 brit és amerikai teherszállító repülő
landolt a tempelhofi repülőtéren. Az amerikai repülőgépeknek naponta 1000-1500
tonna árut kellett Berlinbe fuvarozniuk, ami a brit teherszállító gépek rakományával
együttesen a napi 2000 tonnát is elérhette. A Berliner Zeitung 1948. június 30-án megjelent számának hatodik
oldalának légihíddal foglalkozó cikke alcímében (Befriedigende Versorgung der Westsektoren durch Flugzeuge unmöglich),
Berlin nyugati szektorainak repülőgépekkel történő kielégítő ellátását
lehetetlennek nevezte[67].
Nyugat Berlin nagyjából 2,1 millió lakosának élelmiszerrel való ellátásához
naponta 1800 tonnányi árut kellett a városba szállítani. A lap értesülései
szerint ezt a tömeget szárított burgonya illetve tejpor szállításával nagyjából
napi 1100 tonnányira lehetett csökkenteni[68].
Míg ekkora mennyiség elszállításához elegendő Skymaster típusú repülőgép meg
nem érkezett a német fővárosba, a Douglas DC-3-asok, illetve egy öreg Ju 52-es
is használatban maradtak. A repülőgépek a szovjetek tiltása miatt nem
repülhettek kötelékben Németország keleti megszállási övezetei felett. A
légifolyosónál tartózkodó megfigyelő léggömbjüket a britek tiltakozása miatt a
szovjetek azonban hajlandóak voltak visszahívni. Június 29-én délután egy
órakor a gyalogosan közlekedő és zónaközi útlevéllel rendelkező német polgárok
számára a marienborni szovjet ellenőrzőpontnál megnyitották a zónák határát[69].
Egy héttel később a szovjet hatóságok már három helyen, Probstzella és Bamberg,
Meiningen és Coburg, valamint Eisenach és Bebra között biztosítottak átjárási
lehetőséget az amerikai és a szovjet zóna között[70].
Szokolovszkij tábornok levélben
válaszolt Robertson tábornok hozzá intézett, a Berlinbe irányuló közlekedési korlátozás
feloldására vonatkozó kérésére. Robertson felkérését követően június 28-án Clay
tábornok is a blokád feloldására vonatkozó felhívást intézett az orosz
tábornokhoz[71].
Szokolovszkij válaszlevelében biztosította nyugati kollégáit arról, hogy a
szovjet katonai vezetésnek, a német lakosság utasforgalmára vonatkozó
korlátozásai átmeneti jellegűek[72].
A szovjet tábornok indoklása alapján az intézkedések a keleti zónában
bevezetett valuta védelmét szolgálják és a határkorlátozásokat fel fogják
oldani. A Berlin-Helmstedt autópályán érvényben lévő gépkocsiforgalomra
vonatkozó korlátozást az orosz tábornok érvelése szerint azért kellett
fenntartani, hogy ezáltal a nyugat-német valutának Berlinbe csempészését
megelőzzék[73]. Az
orosz tábornok arra vonatkozóan is reményét fejezte ki, hogy néhány héten belül
(ameddig Berlin élelmiszertartalékai kitartanak[74])
a Berlin-Helmstedt vasúti vonal meghibásodásait is sikerül elhárítaniuk.
Kalinyin ezredes június 30-án, a
parancsnokságok főnökségeinek ülésén bejelentette, hogy a szovjetek álláspontja
alapján a szövetséges parancsnokság többé nem létezik[75].
Egy szovjet alkalmazott a parancsnokságon maradt, hogy lezárja az archívumot. A
dolgok lebonyolításáig a szovjet lobogót a parancsnokság előtt hagyták. A
szövetséges parancsnokság elől végül augusztus 13-án reggel kilenckor vonták le
a szovjet lobogót[76].
Ezt követően már csak a Szövetséges Ellenőrző Tanács, a repülésbiztonsági
központ és a háborús bűnösök börtöne maradt a Berlint felügyelő négy megszálló
hatalom közös ellenőrzése alatt. A szövetséges parancsnokságról történő orosz
kivonulást Kalinyin, a Howley ezredes által tanúsított viselkedésre, illetve a
Nyugat-Berlinben bevezetett valutareformra, valamint a brit és szövetséges
képviselet állásfoglalásának hiányára adott válaszként értelmezte. A
továbbiakban a szovjetek nem vettek részt a parancsnokság, illetve annak
bizottságainak ülésein. Ezzel a szovjetek egyoldalúan vetettek véget Berlin
közös négyhatalmi irányításának.
Június 30-án az amerikai légierő
hozzálátott a „Vittles” hadművelet végrehajtásához, a brit királyi légierő
pedig kiterjesztette és „Carter Paterson”-ra nevezte át két nappal korábban
megkezdett logisztikai manőverét, melynek célja immár Nyugat-Berlin teljes
lakosságának repülőgépekkel való ellátása volt.
Herbert tábornok, Berlin brit katonai zónájának parancsnoka, július
elsején bejelentette, hogy az amerikai és a brit légi szállítmányok elegendőek
lesznek ahhoz, hogy Berlin ellátását hosszú időn keresztül biztosítani tudják.
Az amerikai és a brit légierő közös koordinációja lehetővé tette, hogy brit
gépek szálljanak le Tempelhof, amerikai gépek pedig Gatow repterén[77].
A megállapodás eredményeként a Der Kurier
július másodikai számában már arról számolhatott be, hogy a Tempelhof reptérre
több mint 150, a
Gatow reptérre pedig immár több mint 100 gép érkezett egy nap alatt[78].
Brit szakértők szerint ezzel a forgalommal a légihíd nagyjából egy hét alatt, a
repüléstörténet legnagyobb logisztikai műveletévé nőtte ki magát. A Gatow
reptér személyzete 900 főt tett ki, amihez még hozzáadódik a 600 fős német
rakodószemélyzet. Egy gép kirakodása öt és tíz perc közötti időt vett igénybe.
A repülőtér kapacitásának fokozására egy újabb, 2000 méteres kifutópálya
építését is megkezdték. Az amerikaiak is egy újabb 1500 méter hosszú, 35 méter széles[79]
kifutópályával bővítették ki a tempelhofi repteret, melyhez az aszfaltot Berlin
kis forgalmú útjainak burkolataiból nyerték[80].
Június 30-án újabb tíz, Alaszkában állomásoztatott Skymaster C-54 típusú
repülőgép indult útnak New Yorkból Frankfurt felé, hogy onnan másnap azonnal
Berlinbe repülhessenek. 25 további C-54-est irányítottak hawaii és
karib-tengeri támaszpontjaikról New Yorkba, melyeket két-három nap alatt
felkészítettek és tovább küldtek Németországba[81].
Forrás: Der Tagesspiegel - 1949. április 9. 1. o.
[1]
Rudolf Augstein (főszerk.): Gleich eine Rede halten. In. Der Spiegel,
Spiegel-Verlag G. m. b. H., 1948, június, 19., 3.
[2] A Neues Deutschland 1948 július 9-ei számának címlapján egy
nyugat-berlini pénzváltóhelyen talált 50 márkásokat tartalmazó dobozról
közöltek fotót, melyen február tizedikei dátum volt látható. A cikkben
felhívták rá a figyelmet, hogy bár azidőtájt még folytak a egységes valuta
bevezetéséről szóló tárgyalások a Szövetséges Ellenőrző Tanácsban, az
amerikaiak már megkezdték az általuk kiállított német valuta Németországba
szállítását. In. Adolf Ende (főszerk.): Ein
dokumentarischer Beweis. In.: Neues Deutschland, Neues Deutschland Druckerei und Verlags G. m. b. H.,
1948, július, 9., 1.
[3] Ormos Mária – Németország
története a 20. században, Rubicon-könyvek, Budapest, 2008. 311.
[4] Erik
Reger (főszerk.): Die Währungssituation in Berlin. In. Der Tagesspiegel, Der Tagesspiegel
G. m. b. H., 1948, június, 23., 1.
[5]
Karl Gerold (főszerk.):
Nur Clay kann uns befehlen. In. Frankfurter Rundschau, Verlag der
Frankfurter Rundschau, 1948, június 24. 1.
[6]
Rudolf Küstermeier
(főszerk.): Geldreform in der Ostzone. In. Die Welt, Die Welt Verlag G. m. b.
H., 1948, június, 22., 1.
[7]
Rudolf Küstermeier
(főszerk.): Berliner erhalten 60 D. Mark. In. Die Welt, Die Welt Verlag G. m.
b. H., 1948, június, 24., 4.
[8]
Hans Eckensberger (főszerk.): Deutsche Mark in den Westsektoren Berlins. In.
Braunschweiger Zeitung, Eckensberger & Co., 1948, június, 24., 1.
[9] Josef Hofmann (főszerk.):
Hungerblockade über West-Berlin. In. Aachener Nachrichten, Zeitungsverlag Aachen G. m. b.
H., 1948, június, 26., 2.
[10] Adolf
Ende (főszerk.): Währungsreform in der sowjetischen Besatzungszone
Deutschlands. In. Neues Deutschland, Neues
Deutschland Druckerei und Verlags G. m. b. H., 1948, június, 23., 1., 5.
[11]
Rudolf Herrnstadt (főszerk.): Geldumtausch in Berlin in vollem Gange. In.
Berliner Zeitung, Berlin W. S., 1948,
június, 25., 6.
[12]
Rudolf Herrnstadt (főszerk.): Völkerwanderung nach dem Berliner Osten. In.
Berliner Zeitung, Berlin W. S., 1948,
június, 26., 6.
[13]
Rudolf Herrnstadt (főszerk.): Berlin ohne alliierte Verwaltung. In. Berliner
Zeitung, Berlin W. S., 1948, július, 2.,
1.
[14]
Im.
[15] Az ADN-Nachrichtendienst
áramkorlátozásokra vonatkozó június 23-ai felhívása így hangzott: „…Kohlentransporte aus der Ostzone nach
Berlin wurden angehalten. Die Sowjetbehörden haben außerdem das Hauptkraftwerk
angewiesen, die Versorgung der Westsektoren mit elektrischem Strom aus der
Ostzone und dem Ostsektor abzustellen. Begründet wird diese Maßnahme mit dem
Mangel an Kohle zur Beheizung der Kraftwerke…” In. Bennett, Lowell: Bastion Berlin: Das Epos eines Freiheitskampfes (németre ford.:
Ingeborg von Groll). Friedrich Rudl Verleger-Union, Frankfurt am Main, 1951.
44-45.
[16]
Paul Bourdin (főszerk.):
Die Sanktionen haben begonnen. In. Der Kurier, Berlin N
65, 1948, június, 24., 2.
[17]
Erik Reger (főszerk.): Stromsperren in Westsektoren. In. Der Tagesspiegel, Der
Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 25., 6.
[18]
Rudolf Augstein (főszerk.): Wie 45.
In . Der Spiegel, Spiegel-Verlag G. m. b. H., 1948,
július, 3., 3.
[19]
Erik Reger (főszerk.): Wasser- und Gasversorgung nicht gefährdert. In. Der
Tagesspiegel, Der Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 25., 6.
[20]
Erik Reger (főszerk.): Russen sperren Braunkohlenlieferung nach Berlin. In. Der
Tagesspiegel, Der Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 26., 1.
[21] Az ADN hírügynökség a
közlekedési korlátozásokra vonatkozóan az alábbi közleményt adta ki június
23-án: „…Die Transportabteilung der
Sowjetischen Militärverwaltung sah sich gezwungen, auf Grund technischer
Schwierigkeiten den Verkehr aller Güter- und Personenzüge von und nach Berlin
ab morgen früh, 6 Uhr, einzustellen…” In. Bennett, Lowell: Bastion Berlin:
Das Epos eines Freiheitskampfes (németre ford.: Ingeborg von Groll). Friedrich
Rudl Verleger-Union, Frankfurt am Main, 1951. 44.
[22]
Josef Hofmann (főszerk.): Entscheidungskampf um Berlin. In. Aachener
Nachrichten, Zeitungsverlag
Aachen G. m. b. H., 1948, június, 25., 1.
[23] Hans
Eckensberger (főszerk.): Postverkehr unterbrochen. In. Braunschweiger Zeitung,
Eckensberger & Co., 1948, június, 24., 1.
[24]
Rudolf Küstermeier
(főszerk.): Behinderter Versorgungsverkehr. In. Die Welt, Die Welt Verlag G. m.
b. H., 1948, június, 24., 5.
[25]
Hans Eckensberger (főszerk.): SED-Demonstrationen. In. Braunschweiger Zeitung,
Eckensberger & Co., 1948, június, 24., 1.
[26]
Erik Reger (főszerk.): Berlin wird nicht hungern. In. Der Tagesspiegel, Der
Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 25., 1.
[27] Erik
Reger (főszerk.): Sokolowskijs Rechtfertigungsversuch. In. Der Tagesspiegel,
Der Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 25., 1.
[28]
Rudolf Herrnstadt (főszerk.): An die Einwohner der Hauptstadt Berlin. In.
Berliner Zeitung, Berlin W. S., 1948,
június, 25., 1-2.
[29] Hans Eckensberger (főszerk.):
Größere Vollmacht für westdeutsche Behörden. In. Braunschweiger Zeitung,
Eckensberger & Co., 1948, június, 26., 1.
[30] Bennett, Lowell: Bastion Berlin:
Das Epos eines Freiheitskampfes (németre ford.: Ingeborg von Groll). Friedrich
Rudl Verleger-Union, Frankfurt am Main, 1951. 48-49.
[31]
Erik Reger (főszerk.): CARE-Pakete auf dem Luftwege. In. Der Tagesspiegel, Der
Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 27., 8.
[32]
„Es ist ein Unterschied, ob Berlin der
Schnittpunkt zweier Welten ist oder der Wasserkopf einer immer mehr verödenden
Ostprovinz” In. Josef Hofmann (főszerk.): Entscheidungskampf um Berlin. In.
Aachener Nachrichten, Zeitungsverlag
Aachen G. m. b. H., 1948, június, 25., 1.
[33]
Paul Bourdin (főszerk.):
Journalisten verhaftet. In. Der Kurier, Berlin N 65, 1948, június, 25., 2.
[35] Josef
Hofmann (főszerk.): Bevin: wir bleiben im Berlin. In. Aachener Nachrichten, Zeitungsverlag Aachen G. m. b.
H., 1948, június, 26., 2.
[36]
Erik Reger (főszerk.): Lebenswichtige Güter durch Flugzeuge. In. Der
Tagesspiegel, Der Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 26., 1.
[37]
Erik Reger (főszerk.): Hundert Flugzeuge täglich. In. Der Tagesspiegel, Der
Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 27., 8.
[38] Erik
Reger (főszerk.): Nur noch dringende Operationen. In. Der Tagesspiegel, Der
Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, július, 8., 6.
[39] Karl
Gerold (főszerk.):
Milchlieferung. In. Frankfurter Rundschau, Verlag der
Frankfurter Rundschau, 1948, július, 1., 1.
[40] Paul
Bourdin (főszerk.):
Blindflug nach Berlin. In. Der Kurier, Berlin N 65, 1949, január, 19., 5.
[41]
Paul Bourdin (főszerk.):
Verweigerte Umleitung. In. Der Kurier, Berlin N 65, 1948, július, 1., 2.
[42]
Paul Bourdin (főszerk.):
Protest gegen Erpressungen. In. Der Kurier, Berlin N
65, 1948, június, 26., 1.
[43]
Josef Hofmann (főszerk.): Vorübergehende Festnahme Sokolowski’s. In. Aachener
Nachrichten, Zeitungsverlag
Aachen G. m. b. H., 1948, június, 28., 1.
[44]
Paul Bourdin (főszerk.):
Sowjetische Truppenbewegung. In. Der Kurier, Berlin N
65, 1948, június, 26., 2.
[45]
Paul Bourdin (főszerk.):
Gegen die Abdrosselung Berlins. In. Der Kurier, Berlin N
65, 1948, június, 28., 2.
[46]
Josef Hofmann (főszerk.): Anhaltende Spannung um Berlin. In. Aachener
Nachrichten, Zeitungsverlag
Aachen G. m. b. H., 1948, június, 28., 1.
[47] Paul
Bourdin (főszerk.): Bessere Versorgungsaussichten. In. Der Kurier, Berlin N
65, 1948, június, 29., 1.
[48] Erik
Reger (főszerk.): Volle Versorgung auf dem Luftwege. In. Der Tagesspiegel, Der
Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 29., 1.
[49]
Paul Bourdin (főszerk.):
Verweigerte Umleitung. In. Der Kurier, Berlin N 65, 1948, július, 1., 2.
[50]
Paul Bourdin (főszerk.):
Weizenmehl und Kartoffeln. In. Der Kurier, Berlin N
65, 1948, június, 28., 5.
[51]
Im.
[52]
Erik Reger (főszerk.): Oberschlesien Wiederentdeckt. In. Der Tagesspiegel, Der
Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 29., 1.
[53] „Berlin (ADN Eig.
Ber.) Die Wiegerung der britischen Besatzungsbehörden, Ruhr-kohle nach Berlin
zu transportieren, führt in den westlichen Sektoren Berlins zu
Betriebsstillegungen und starken Unannehmlichkeiten der Bevölkerung.”
In. Rudolf Herrnstadt (főszerk.): Westmächte kürzen Strom. In. Berliner
Zeitung, Berlin W. S., 1948, június,
26., 2.
[54]
Rudolf Herrnstadt (főszerk.): Störung des Interzonenhandels. In. Berliner
Zeitung, Berlin W. S., 1948, június,
26., 2.
[55] Paul
Bourdin (főszerk.):
Die britische Antwort. In. Der Kurier, Berlin N 65, 1948, június, 25., 1.
[56]
Erik Reger (főszerk.): Sokolowskij ohne Gas. In. Der Tagesspiegel, Der
Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 29., 1.
[57] Bennett, Lowell: Bastion Berlin:
Das Epos eines Freiheitskampfes (németre ford.: Ingeborg von Groll). Friedrich
Rudl Verleger-Union, Frankfurt am Main, 1951. 75.
[58] Hans Eckensberger (főszerk.):
Berliner Frage soll vor die UNO kommen. In. Braunschweiger Zeitung,
Eckensberger & Co., 1948, június, 29., 1.
[59] Erik
Reger (főszerk.): Volle Versorgung auf dem Luftwege. In. Der Tagesspiegel, Der
Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 29., 1.
[60] A
„Luftbrücke” kifejezéssel a Der
Tagesspiegel 1948. június 29-ei számának címlapján találkozhattak először
az olvasók. In. Im.
[61]
Paul Bourdin (főszerk.):
Pausenloser Flugverkehr. In. Der Kurier, Berlin N 65, 1948, június, 30., 6.
[62]
Rudolf Augstein (főszerk.): Lieber die Klaviere. In. Der Spiegel,
Spiegel-Verlag G. m. b. H., 1948, július, 3., 8.
[63]
Erik Reger (főszerk.): Skymasters versorgen Berlin. In. Der Tagesspiegel, Der
Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 30., 1.
[64]
Rudolf Augstein (főszerk.): Lieber die Klaviere. In. Der Spiegel,
Spiegel-Verlag G. m. b. H., 1948, július, 3., 8.
[66]
Erik Reger (főszerk.): Skymasters versorgen Berlin. In. Der Tagesspiegel, Der
Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 30., 1.
[67]
Rudolf Herrnstadt (főszerk.): Luftbrücke höchst problematish. In. Berliner
Zeitung, Berlin W. S., 1948, június,
30., 6.
[68] A
Berliner Statistik című lap januári számában megjelentek alapján becsülték
Berlin nyugati szektorainak napi élelmiszerszükségletét 1100 tonnára. In. Erik
Reger (főszerk.): Volle Versorgung auf dem Luftwege. In. Der Tagesspiegel, Der
Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 29., 1.
[69]
Erik Reger (főszerk.): Grenzgängerverkehr freigegeben. In. Der Tagesspiegel,
Der Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, június, 30., 1.
[70] Erik Reger (főszerk.):
Erleichtungen für Fußgänger. In. Der Tagesspiegel, Der Tagesspiegel G. m. b.
H., 1948, július, 6., 1.
[71]
Karl Gerold (főszerk.):
Berliner Krise vor dem Höhepunkt. In. Frankfurter Rundschau, Verlag der
Frankfurter Rundschau, 1948, június 29. 1.
[72]
Paul Bourdin (főszerk.):
Sokolowskis Bemühungen. In. Der Kurier, Berlin N 65, 1948, június, 30., 1.
[73] Karl
Gerold (főszerk.):
Interzonenverkehr im Anlaufen. In. Frankfurter Rundschau, Verlag der
Frankfurter Rundschau, 1948, július 1. 1.
[74] A kijelentést megelőzően egy
héttel, vagyis a blokád kezdetekor ez lényegében öt hetet jelentett. In.
Bennett, Lowell: Bastion Berlin: Das Epos eines Freiheitskampfes (németre ford.:
Ingeborg von Groll). Friedrich Rudl Verleger-Union, Frankfurt am Main, 1951.
45.
[75]
Erik Reger (főszerk.): Ende der Allierten Kommandantur in Berlin. In. Der
Tagesspiegel, Der Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, július, 2., 1.
[76] Erik
Reger (főszerk.): Abzug der Russen aus der Kommandantur. In. Der Tagesspiegel,
Der Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, augusztus, 14., 1.
[77]
Paul Bourdin (főszerk.):
Wettbewerb in Transportflügen. In. Der Kurier,
Berlin N 65, 1948, július, 1., 2.
[78]
Paul Bourdin (főszerk.):
Die Luftbrücke funktioniert. In. Der Kurier, Berlin N
65, 1948, július, 2., 4.
[79]
Erik Reger
(főszerk.): Der 19. Tag der Blockade. In. Der Tagesspiegel, Der Tagesspiegel G.
m. b. H., 1948, július, 13., 1.
[80]
Rudolf Augstein (főszerk.): Feuer. In. Der Spiegel, Spiegel-Verlag G. m. b. H.,
1948, július, 17., 1.
[81]
Erik Reger (főszerk.): 35 Viermotorige gegen Blockade. In. Der Tagesspiegel,
Der Tagesspiegel G. m. b. H., 1948, július, 1., 1.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése