Keresés ebben a blogban

2013. március 29., péntek

Konzervatívok és liberálisok


A 17. században lezajló tudományos[1] és filozófiai[2] forradalom az emberi gondolkodást oly mértékben formálta át, ami e tekintetben a mai napig meghatározó. Az ember ekkor kezdte először elhinni, hogy a tudomány által megismerhető az isten alkotta világ, az elsajátított tudás birtokában pedig, a saját természetén javítani képes ember előtt végtelen fejlődési távlatok nyílhatnak meg. Az empirizmus által felismert általános törvényszerűségeket a társadalomra is ki kívánták terjeszteni. A felvilágosodás eszméje a helyi sajátosságok helyett az univerzalizmusra kezdett építeni és egységesítő törekvéseivel hatalmas pusztítást végzett kulturális téren Európában. John Locke (1632-1704), akit a klasszikus liberalizmus atyjának tartanak a felvilágosodás egyik legmeghatározóbb filozófusa volt. Francis Bacon (1561-1626) hagyatékára építve Locke alkotta meg a társadalmi szerződés teóriáját, amely a következő századokban általánosan elfogadott normává vált az államszervezetek kialakításában. Az ő munkájukra alapozva a társadalmi szerződés elméletét a 18. században Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) dolgozta ki.

A modern konzervativizmus megalapítójaként tisztelt Edmund Burke (1729-1797) nézetrendszerét alapvetően a francia forradalomhoz való viszonya határozta meg. Burke üdvözölte a forradalmat életre hívó eszmét és felismerte a megindult változások történelemformáló hatását. A House of Commons ír származású politikusa az 1789. augusztus 26-án a Nemzeti Alkotmányozó Gyűlés által elfogadott Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozatának jelentőségét is pontosan látta. Az emberek veleszületett és elidegeníthetetlen jogainak ez az örökérvényű kinyilatkoztatása a történelem menetét az egyik leginkább meghatározó alkotássá vált. Burke-öt az 1789. október 5-ei és 6-ai események (asszonyok menete) azonban szembefordították a változásokkal. A francia forradalom ezt követő kisiklása volt az, amire reagálva a konzervativizmus eszméje egyre inkább kibontakoztatva magát, a megtartó erőt emelte rációvá az egyre kaotikusabbá váló változásokkal szemben.

A Nagy Francia Forradalom idején megfogalmazott emberi és polgári jogok érvényességét többé már soha nem vonta kétségbe egyetlen jelentős konzervatív gondolkodó sem. Az idő múlásával további területeken kellett előbb-utóbb meghátrálnia a konzervatív eszmék képviselőinek. A női egyenjogúságért és választójogért folytatott küzdelem volt a következő legjelentősebb politikai harc, amit a régi rend képviselői, az első világháború idején bekövetkezett társadalmi változások hatására, végül elvesztettek. Számos példát lehetne még mondani arra, amitől a konzervatívok néhány generációval ezelőtt még ódzkodtak, ma viszont már egyikük sem vonja azokat kétségbe. Valószínűleg napjainkban is számos olyan társadalmi vita zajlik, amelyben pár évtizeden belül a konzervatívok is az ellenkező álláspontra fognak helyezkedni. Ezek közé tartozhat például a melegek házassága, a halálbüntetés, vagy az abortusz tilalma. Bár ezekben a kérdésekben jelenleg valódi vita zajlik, a társadalom átalakulásával és a technika fejlődésével ezek a viták is a liberálisok javára fognak eldőlni, ahogyan az évszázadok óta történik. Miközben a konzervatívok által megfogalmazott aggályok valósak, a hagyományokhoz, az értékekhez való ragaszkodás jogos igény, kudarcuk abban áll, hogy míg társadalmilag lehet, sőt bizonyos esetekben szükséges is késleltetni a változásokat, azokat a technikai fejlődés előbb-utóbb elkerülhetetlenül kikényszeríti. A konzervativizmus lényegét egyre inkább tehát abban kéne meglelni, hogy alternatívát mutatva álljon ki azon értékekért, amelyeket az egyre bővülő lehetőségek mellett sem érdemes feladni, ha egészséges emberi mivoltunkat szeretnénk megőrizni. Eközben persze az organikus fejlődés híveinek is tudatában kell lenniük az emberi gondolkodásmódban bekövetkező változásokkal, és ha szükséges engedményeket kell tenniük.

Amerikai pszichológusok arra a következtetésre jutottak, hogy a konzervatív értékrendű emberek erkölcsi rendje általában öt pilléren (bántalom-törődés, igazságosság-kölcsönösség, csoporton belüli lojalitás, tekintély-tisztelet, tisztaság-szentség) áll,  míg a liberálisok ezen öt pillér közül inkább csak az első kettőt tartják alapvetően erkölcsi kategóriának, a tekintélyt, a csoporton belüli lojalitást és a szentséget pedig általában nem a morális értékek közé sorolják[3]. A konzervatív értékeket magukénak vallók állítása szerint a vallásosság az egyik legállandóbb princípiumot alkotja nézetrendszerükben. Mindazonáltal a keresztény egyház maga is reformok sora által újította meg magát a huszadik században. Az állandóság tehát úgy tűnik leginkább maga az emberi gondolkodásban végbemenő változás. A konzervativizmus így miközben egy konstans eszmerendszer látszatát próbálja kelteni, folyamatosan kénytelen észrevétlenül beépíteni magába a liberalizmus által kipróbált és bevált elemeket. A demokrácia fejlődése szempontjából a helyes irányt valószínűleg a két eszmeáramlat kölcsönhatásából kialakuló kompromisszumos elemek jelölik ki. A két eszmeiség „harca” elengedhetetlen, hiszen a változó gazdasági, társadalmi, politikai és egyéb körülmények mellett lehetetlen egy változatlan rendszert fenntartani, miközben a változást siettetni sem lehet, mert arra meg kell érnie a társadalomnak. A liberalizmus zsákutcáit pontosan az olyan törekvések idézték elő, amikor a társadalmat a folyamatoknak elébe menve igyekeztek megreformálni.

Kép forrása: http://3.bp.blogspot.com/--u5Gb6ZgVj0/T3HUdVVhEkI/AAAAAAAADoA/wxtGG2lsVlQ/s1600/keep+right.jpg

Érdekes ugyanakkor az a mentalitás, ami ma tapasztalható a magyar jobboldal bizonyos berkeiben, ahol a konzervatív értékek keresztes lovagjaiként fellépő volt kommunisták (például Kerényi Imre vagy Kövér László, hogy csak a legszórakoztatóbbakat említsük közülük) igyekeznek a liberalizmust egyfajta szitokszóvá tenni. Az értékeket egyébként nem védelmezni kellene, hanem azok szerint kellene élni (pláne ha ezt valaki közpénzből teszi) ha valóban magukénak vallják őket, ezzel mutatva példát honfitársaiknak. Magára valamit is adó konzervatív gondolkodású ember nem csorbítja meg az alkotmánybíróság jogkörét, úgy ahogyan azt a Fidesz-kormány tagjai tették. Az AB testületének több mint húszéves joggyakorlatának nivellálása nehezen egyeztethető össze a szerves fejlődés szellemiségével. Mennyiben vall hagyománytiszteletre például az egyetemi autonómia kikezdése? Hogyan egyeztethető össze a keresztény felebaráti szeretettel a másik ember politikai alapon történő becsmérlése, vagy a ne ítélkezz elvével a másként gondolkodók véleményének tiszteletben nem tartása? Ma már attól sem riadnak vissza egyes újságírók[4], hogy a sajátjuk helyett más emberek gondolkodását igyekezzenek meghatározni és sekélyes ismereteikre alapozva (ami egyébként mellékes is, mert épeszű ember nem kívánja) előírni egy másik entitásnak, hogy miről miként vélekedjen. Érdekes, hogy ezt a felsőbbrendűség érzettől áthatott, beszűkült látásmódot Szilvay Gergelyben nem árnyalta némileg a Pázmány Péter Katolikus Egyetem, ahol végzett, annak ellenére, hogy ez a hozzáállás mind a tudományos munkával, mind pedig a keresztény értékrenddel összeegyeztethetetlen.


[1] Elsősorban Galileo Galilei (1564-1642) és Isaac Newton (1642-1727) munkássága.
[2] Például Thomas Hobbes (1588-1679), René Descartes (1596-1650) vagy Baruch Spinoza (1632-1677) munkái.
[3] Craig Joseph és Jonathan Haidt amerikai pszichológusok az erkölcs öt pillérét (bántalom-törődés, igazságosság-kölcsönösség, csoporton belüli lojalitás, tekintély-tisztelet, tisztaság-szentség) különböztették meg, amelyek az emberekben a világ minden részén megtalálhatóak. A Brian Nosek, Jesse Graham és Jonathan Haidt által összeállított és a www.yourmorals.org oldalon 30 000 ember által kitöltött teszt kielemzésével jutottak a fent említett következtetésre.
[4] http://mandiner.hu/cikk/20130326_szilvay_gergely_a_szalonkepes_europeer_liberalis

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése