Keresés ebben a blogban

2013. január 9., szerda

150 éves a metró


1863. január 9-én indult meg a közlekedés a világ első földalatti vasútján, a londoni Paddington és Farringdon között[1]. A két állomás közti 5,6 km-es úton ekkor szállított első alkalommal utasokat a föld alatt a városi vasút.

Mivel a New York alatt már az Atlantic Avenue Tunnel 1844-es átadása óta zakatoló vonatoknak, nem volt földalatti megállóhelyük, a világ első földalattijának a londoni metró számított.  1860 márciusában kezdődtek meg a munkálatok a londoni Paddington és King’s Cross állomások közötti vasútvonal építésén, amellyel a Cityt a század második felére felduzzadt népességű Kelet-Londonnal kívánták összekapcsolni. A városi vasút megállóinak Estonnál és King’s Crossnál kellett az utasok számára csatlakozást biztosítaniuk a főbb brit vasútvonalakhoz. Az 1854-ben alapított Metropolitan Railway társaságra várt a feladat, hogy a 68 km hosszú városi vasúthálózat Aldgate és Finchley Road közti 9,7 km-es szakaszát kiépítse a felszín alatt. A földalatti vasútvonal legnagyobb részét úgy építették, hogy egy tíz méter széles árkot ástak a földbe, amelynek oldalait téglafallal érősítették meg, majd az acélgerendákkal merevített és 8,7 méter széles téglaboltívvel alagúttá alakított vájatra visszatemették a földet[2]. A javarészt tengerészek által kézi munkával épített árkot az állomásoknál szélesebbre ásták. Több nagyobb baleset is történt a földalatti vasútvonal építése során. 1860 májusában az egyik King’s Cross állomásra érkező szerelvény túlfutva a peronon az építési területre zuhant. Az építkezést kazánrobbanás és csőtörés is hátráltatta, de 1862 végére sikerült befejezni a munkálatokat, amelyek végösszege 1,3 millió angol fontot tett ki.

A képen a Baker Street megállóhelyre érkező, az évfordulón ismét közlekedő gőzmozdony vontatta metrószerelvényre váltható 180 fontos jegyek már jó előre elkeltek.
Kép forrása: http://news2.onlinenigeria.com/world/228768-steam-train-returns-to-london-underground-for-the-first-time-in-a-century-to-mark-150-years-since-the-tube-was-opened.html

A Metropolitan Railwayt csak metro-ként emlegették a brit főváros lakói, és az elnevezés a világ többi nagyvárosának földalatti vasútjára is átragadt. A megnyitást követő napokban a londoniak az állomásokon összezsúfolódva várták, hogy a metrózás élményével gazdagodhassanak. A beruházásnak a városi infrastruktúrában betöltött hiánypótló szerepét mutatta, hogy az első hónapban naponta 26 ezren vették igénybe az új szolgáltatást[3]. 150 évvel megnyitása után a 402 km hosszú londoni földalatti vasúthálózat 11 vonalán, naponta több mint hárommillió ember utazik[4].



[1] http://www.ltmuseum.co.uk/whats-on/tube150
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_London_Underground
[3] http://www.ltmuseum.co.uk/whats-on/tube150
[4] http://www.tfl.gov.uk/corporate/modesoftransport/londonunderground/1608.aspx

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése