Az
anarchizmus ideológiája számos változáson ment keresztül története során,
miközben eredeti befogadó mivolta, amihez hasonlót például a buddhizmus képvisel
a vallások között, egyre inkább háttérbe szorult. Miképpen a buddhizmus
szokványos értelemben nem tekinthető vallásnak, mert nem istent imádja,
ugyanakkor elismeri az összes létező vallást és azok isteneit, hasonlóképpen az
anarchizmus sem egy konstans ideológia volt, mert annak számtalan válfaja
alakult ki egymás mellett. Az anarchizmus primitivista, keresztény, szindikalista,
feminista, kommunista, nemzeti és egyéb változatai bizonyították az ideológia
befogadó mivoltát. Nyitottságában rejlett az anarchizmus legfőbb unikuma. A
hatalomnak, a tekintélynek, a tulajdonnak az elvetése voltak azok a tanok,
amelyeket követve az uralomnélküliség ideája szétáradt a többi ideológiában.
Az
anarchistákat mindig azzal vádolják, hogy céljuk a felforgatás és a káosz. Ezekre
a vádakra az anarchisták a szimbolikájukban is reagáltak, az A betűt egy O
betűvel bekarikázva utaltak rá, hogy az anarchia rendet jelent (Anarchy is
Order). Az anarchista közösségek mindig is példásan szervezettek voltak, csak
éppen nem felülről, hanem alulról, ebben a tekintetben tehát tényleg
felforgatóak voltak. A világon minden szervezetet, társadalmi, gazdasági és
pénzügyi alrendszert piramisok módjára igyekeznek kiépíteni, hogy azt aztán be
lehessen tagolni egy még nagyobb, a teljes globális színteret lefedő egyetlen
hatalmas szervezeti piramisba. A hierarchia nem a szervezettséget és a
hatékonyságot, hanem a kontrollt szolgálja. Mivel az anarchizmus elveti a
hierarchiát, sokkal nagyobb szervezettséget igényel, annak érdekében, hogy a
működés során senki ne gyakorolhasson hatalmat a másik felett, ugyanakkor egy
közös koordináció valósulhasson meg a szerveződésen belül. Az autonóm
közösségek azért nyúlnak mindig a legegyszerűbb szerveződési formákhoz, mert
azok tökéletesen átláthatóak. Ezzel szemben a legtöbb szervezet hierarchikus
struktúrájának kialakításában a kompartmentalizáció[1]
a fő vezérlő elv, amely az egyes részlegek közti szegregációt erősíti. A káosz
gyakorlatilag pontosan abban áll, hogy a legnagyobb vállalatok, bankok teljes
tevékenysége, valódi céljai és az azok elérése érdekében alkalmazott stratégiák
nem átláthatóak és nem ellenőrizhetőek. A globális világban a totális
kontrollra irányuló törekvések ellen fellépő csoportokat sokkal hatékonyabban
kell tudni koordinálni és lehetőleg tömegesen aktivizálni. A valódi veszélyt a
világhatalmi elit törekvésire, annak helyi ukázaira az érintett társadalom
részéről adott reakciók (tüntetések, sztrájk, bojkott, stb.) továbbterjedése
jelenti. A globalizációkritikus szervezetek, tömeges összefogással eddig is
nagy eredményekre voltak képesek és a jövőben is csak ezzel a stratégiával
vihetik sikerre egymás ügyét. A társadalmi szolidaritás erősítése ebből a
szempontból is kulcsfontosságú.
Különleges
megközelítést hordoz magában az anarchizmus a forradalom tekintetében is. Az
anarchizmus elveti a forradalmi változásokat, amennyiben azok csak az ismert
társadalmi struktúrák megreformálására szolgálnak[2].
Az anarchista forradalomnak olyan forradalomnak kell lennie, amely az állam és
a tulajdon leépítésével egy valóban új alapot hoz létre nem pusztán csak egy
újabb felépítményt ugyanazokon a hibás alapokon. A forradalmak története
egyébként egyértelműen bizonyítja, hogy azokat általában olyan körök pénzelték,
amelyek már előre eltervezték, hogy céljaik elérése érdekében mikor, hol és
kiket felhasználva robbantsák ki azokat. A forradalmak kinevelték új hatalmi
elitjeiket, amelyek ezt követően más-más társadalmi csoportokra támaszkodva
építették ki az új társadalmi rendet. Az anarchista forradalom ezzel szemben
egy olyan végső forradalmat feltételez, amely után többé nem lehet majd
fellázadni semmilyen vezetés ellen.
Az
ember legfontosabb lételeme a szabadság, amelytől számos módon meg lehet
fosztani az egyént, például, ha valaki szegény, munkanélküli, vagy bármilyen
szempontból hátrányos helyzetű, akkor a jelenlegi társadalmi és gazdasági
viszonyok mellett szabadsága korlátozva van. A pénz egyúttal szabadságot is
jelent. Az emberek félelemben tartásának a legnagyobb hozadéka a hatalom
számára az, hogy „biztonságuk” érdekében az állampolgárok hajlandóvá válnak
saját szabadságjogaik feladására. Az olyan embernek, aki nem akar hatalmat
gyakorolni senki és semmi felett, illetve nem félti saját tulajdonát, viszont
csak a szabadságáért kell aggódnia. A bankokat szolgáló rendőrállam
kiépítésével azonban minden egyes ember totális kontroll alá kerül, és bármikor
kizárhatóvá válik a társadalomból. Bankkártya, társadalombiztosítás, személyi
igazolvány, adószám nélkül tulajdonképpen az ember már jelenleg sem létezik a
társadalom számára. Az anarchisták, bár magukat eleve ki kívánják zárni az
államrendből, erre valójában nem sok lehetőségük van, hiszen a társadalomból
való kivonulás által nem lehet a teljes társadalom számára valódi alternatívát
felmutatni. A társadalom aktív részeseként kell az emberi kapcsolatok és az
életvitel területén alternatívát mutatni és az embereket segítve, bátorítva bebizonyítani
számukra, hogy az anarchizmus az egyetlen antropomorf ideológia[3].
Persze
ha minden anarchista teljes szívéből így tenne és valóban az emberek szemének
felnyitásán munkálkodna, a harc akkor sem vezetne sikerre, hiszen mindig, nagy
tömegben akadnának olyanok, akik nem lennének hajlandóak lemondani a tulajdonról.
Alternatívát tehát az jelenthet, ha a legszegényebb helyi közösségeket segítve,
összefogással sikerülne olyan önfenntartó és autonóm településeket kialakítani[4],
amelyek lakói a jó minőségű, helyi termékek előállítása révén képesek magukat
eltartani, a feleslegből pedig kereskedelmet folytatni. A legszegényebb
települések valamelyikéből kialakított, önfenntartó autonóm ökofalu láttán az
emberek számára kézzelfoghatóvá válna az anarchizmus működése. Ehhez képest persze sokkal merészebb
elképzelések is léteznek[5],
amelyekhez a jelenlegi technikai feltételek mellett, fenntartható módon,
globális léptékben is minden adott lenne. Még ha ez utópia, akkor is több értelme
lenne ebbe az irányba elmozdulni a technika és a termelés tekintetében.
Magyarországról nézve sokszor a demokrácia is csak egy csikorgó tákolmány, míg
más országokban olajozottan működő gépezet. A külföldi példák miatt a magyarok
mégsem tartják utópiának a demokráciát, annak ellenére, hogy számukra lehet,
hogy örökre az marad. Miképpen a hatalomkoncentráció révén az állami egyre
általánosabban telepszik rá a magyar társadalomra, a különféle intézményeket
érintő kritikák is egyre inkább az állam kritikájává válnak. A demokráciadeficit
tehát hazánk számára az állam devalválódását is jelenti egyben.
A
szabadkőműves Karl Marx nevét viselő ideológiát követő Szovjetunió és Kína a
szövetséges kapitalisták oldalán szállt szembe az ugyanazon bankár körök által
finanszírozott nácikkal, hogy aztán a háború végeztével a volt szövetségesek az
ENSZ biztonsági tanácsát egymás közt felosztva gyakorolhassanak kontrollt az
általuk felépített kétpólusú világban. Tették ezt oly módon, hogy békeidőben is
tömegével küldték halálba, kínozták, vagy gyalázták meg saját állampolgáraikat.
A második világháborút követően kialakított geopolitikai helyzetet úgy kellett
a nagyhatalmaknak felhasználni, hogy közben a szembenállás a tömeggyártást és a
technikai fejlődést egyszerre szolgálja, persze a haditechnikára helyezve a
legnagyobb hangsúlyt. A hidegháború időszakában a különféle titkosszolgálatok
kitűnően tudtak manőverezni a két ideológia harcának köntösébe bújtatott
terepen. Ebben segítségükre voltak a politikát és az ideológiát megrontó
propaganda és a hatalom, amelyek erkölcsi mivoltot kívántak tulajdonítani az előbbieknek,
az emberek még nagyobb befolyásolása érdekében. Az új világrend piramisának,
amelyre lassan felkerül a zárókő, lebontásán legrégebben és leghatékonyabban
az anarchisták dolgoztak. Miközben a tizenkilencedik és a huszadik század
folyamán felbukkanó eszméket az anarchizmus teoretikusai, nézetrendszerük
különböző változataiba integrálva bővítették annak horizontját, folyamatosan
szembe találták magukat az újabb és újabb ideológiák követőivel. Ez a
szembenállás abból adódott, hogy az anarchizmuson kívül minden egyéb ideológiát
arra kívántak használni, hogy általa uralják, nem pedig, hogy szolgálják
az embereket. Az ideológiák lényegi mivoltának ez a fajta kifordítása vezetett
a különféle hatalmi retorziókhoz. Az eszmékhez kezdték el szabni az embereket
és nem fordítva, ahogyan az célszerű lett volna. A gondolkodó ember, miközben
igyekszik egyéni identitását meghatározni, számos nézetrendszer közül emeli ki
és építi egymásra, a saját kulturális, erkölcsi, vallási identitásába leginkább
illeszkedő alkotóköveket, amely konstrukcióról letekintve aztán feltárul előtte
egyedi világnézete. A hét főbűn, amelyek elkerülése alapvető fontosságú az
emberi élet kiteljesítéséhez, a legáltalánosabb zsinórmértéke ennek a szellemi
önépítésnek. Az anarchizmus ugyanezen az elven építi fel saját magát, miközben
a hét főbűnt társadalmi szinten interpretálja. Hiúság - tekintély, fösvénység -
állam, bujaság - fogyasztás, irígység - tulajdon, torkosság - hatalom, harag -
háború, a jóra való restség - a szolidaritás hiánya.
Kép forrása: http://farm6.static.flickr.com/5322/7068049239_b181df1989.jpg
Az anarchizmus eszméje soha le nem győzhető, mivel azt a hatalom elleni
küzdelem táplálja. A hatalom pedig természetéből adódóan megrontja az
embereket, korlátok közé szorítja képességeiket és kisajátítja érdekeiket. A
decentralizáció és az önszerveződés a szolgaság ellen folytatott örökérvényű
küzdelemnek két olyan szegmense, amelytől a centralizált hatalom mindig is a
legjobban rettegett, és amiket az anarchizmus mindig is a legfontosabb társadalomszervező
erőknek tartott.
„Éljen az egyetemes emberi harmónia eszménye, s az a harc, amelyet az emberek ezért az eszményért vívnak! Éljen az anarchista társadalom eszménye!” [6]
„Éljen az egyetemes emberi harmónia eszménye, s az a harc, amelyet az emberek ezért az eszményért vívnak! Éljen az anarchista társadalom eszménye!” [6]
[1] David Icke több könyvében is
kitér a kompartmentalizáció alkalmazására a különböző hierarchikus
szervezetekben, amelynek célja, hogy az adott szervezet legfőbb céljait, stratégiáját
és működését csak a legfelsőbb vezető lássa át teljesen.
[2] Az anarchista
forradalommal kapcsolatosan bővebben: Pjotr Kropotkin: A lázadás szelleme. In:
Bozóki András-Sükösd Miklós (szerk.): Az anarchizmus klasszikusai. Mundus
Kiadó, Bp., 2009. 173-178. o.
[3] A cári Oroszország anarchista értelmiségi ifjai járták
ebben a szellemben a falvakat a 19. század második felében.
[4] Ilyen közösségek például az EZLN
által a mexikói Chiapas tartományban immár több mint egy évtizede működtetett
autonóm őslakos közösségek. Eredeti állapotukban az izraeli kibucok is az
anarchista elveknek leginkább megfelelő önfenntartó közösségeknek voltak
tekinthetők.
[5] A Jaques Fresco által életre
hívott Venus Project egy fenntartható és igazságos új globális civilizáció
felépítését tűzte ki célul. A Venus Project honlapja:
http://www.thevenusproject.com/en/the-venus-project.
[6] Nyestor Mahno: Az anarchista
forradalom. Fordította: Pap Mária. A fordítás
alapja: Nestor
Mahno: The Anarchist Revolution. In: Anarchy, Vol. 1. No 4., 1971. Forrás:
http://mek.oszk.hu/02000/02003/html/nter1861.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése